5 lucruri pe care trebuie să le știi despre cancerul oral

În ultimii ani, conform statisticilor, vârsta pacienților depistați cu o formațiune tumorală la nivel bucal a scăzut foarte mult în rândul adulților tineri (30 ani +), fiind estimate peste 640.000 de cazuri noi anual la nivel mondial. Așadar, tu ce știi despre cancerul oral?

Cancerul oral (afecțiune cancerigenă dezvoltată la nivelul cavitaății bucale) se poate dezvolta în orice zonă a gurii, de la buză, la gingii, limbă, pe interiorul obrajilor etc. În general, se identifică ca o pată neregulată de culoare roșie care nu se vindecă.

Putem depista din timp celulele canceroase? DA! Chiar în cabinetul medicului dentist, urmând programul de vizite și controale de prevenție recomandat de către Academia Americană de Stomatologie, de 2 ori pe an.

Dacă te preocupi de sănătatea organismului, este normal să oferi aceeași atenție și sănătății orale! Cancerul oral nu doare, este un inamic tăcut …. De aceea, solicită-i medicul tău stomatolog, o dată la 6 sau 12 luni, să realizeze testul de depistare a celulelor pre-canceroase la nivel bucal.

Iată 5 lucruri importante pe care trebuie să le cunoști despre cancerul oral:

• Cancerul oral nu doare și în fază incipientă nu se vede și nu se simte. Cu toate astea, medicul tău stomatolog îl poate depista la controalele de rutină cu ajutorul testului Oral Cancer Screening.
  • Dacă observi orice pată sau zonă decolorată sau colorată diferit care nu se vindecă în 14 zile, viziteaza-ți medicul dentist!
  • Fumatul, consumul frecvent de alcool și virusul HPV sunt factorii care cresc riscul de apariție a cancerului oral. Persoanele care sunt și fumătoare și consumatoare de alcool în mod frecvent sunt de 15 ori mai expuse la a dezvolta cancer oral decât ceilalți cu un stil de viață non-abuziv.
  • Creșterea ratei mortalității în cazul acestei afecțiuni este cauzată nu de dificultatea diagnosticării, ci de faptul că este descoperit prea târziu.
  • Dificultate la înghițire

În prezent, în România, pacienții au la dispoziție o metodă simplă și sigură de diagnosticare a cancerului oral în faze incipiente în doar 3 minute petrecute în cabinetul medicului stomatolog: Oral Cancer Screening! Întreabă-ți medicul la controlul de rutină și asigură-te că ești sănătos!

Pentru informații suplimentare, vă invităm să urmărim, mai jos, un material informativ despre cancerul oral.

Crește riscul de carii dentare la dinții cu tratament de canal?

Singura diferență dintre un dinte sănătos și unul care a suferit un tratament de canal este absența nervului și a vascularizării acestuia. Ca atare, dispare durerea la alimente și băuturi calde sau reci. Indiferent dacă este tratat sau sănătos, orice dinte poate fi predispus la carii dentare sau afecțiuni gingivale. Fără o îngrijire orală adecvată, oricare dintre aceste manifestări neplăcute poate conduce la pierderea dintelui și la necesitatea unor tratamente costisitoare, de lungă durată.
De altfel, percepția multor pacienți este aceea ca o lucrarea de reconstrucție dentară cu ajutorul coroanei dentare ascunde complet structura originală a dintelui, nepermițând cariilor sau altor afecțiuni să se instaleze.

Coroana dentară reprezintă o lucrare protetică realizată pe o structură naturală a dintelui, fiind conectată cu dintele și din acest motiv cariile dentare se pot dezvolta în jurul marginii de contact dintre coroana și gingie.
De aceea, o igienă orală corespunzătoare cu periaj de cel puțin 2 ori pe zi și profilaxie obligatorie de 2 ori pe an vor crește rata de succes a unui tratament de canal cu până la 100%. Este important de știut faptul că dinții pe care s-a intervenit endodontic au tendința de a deveni fragili și casanți. Coroana dentară (ceramică, din Zirconiu sau pe suport EMAX) îmbracă dintele și îi oferă rezistența de care are nevoie pentru a dura o viață întreagă și a-ți oferi zâmbetul încrezător de care ai nevoie … evident, cu îngrijirea zilnică adecvată.
Caria dentara este cea mai raspandita afectiune din lume! Conform Institutului National de Cercetare Dentara si Craniofaciala peste 92% dintre adultii cu varsta cuprinsa intre 20 si 64 de ani prezinta carii pe dintii permanenti.
Ce alti factori favorizeaza aparitia cariilor?
- Zaharul
- Carbohidrantii
- Anumite bacterii precum Streptoccocus mutans
Caria dentara se poate dezvolta pe orice suprafata a dintelui, indiferent daca este vital sau devital. Acorda o atentie crescuta igienei orale, 3 minute de 2 ori pe zi pot face diferenta dintre un zambet sanatos si un zambet incomplete pe termen lung.